SERÇE HABERSeçim sürecine girerken atama bekleyen onlarca meslek gruplarından biri olan sosyal hizmet Uzmanları da yetkililere çağrıda bulunarak, bir an önce 'adil atamaların' yapılmasını talep ediyor.Sosyal Hizmet Uzmanları Birliği'nden yapılan açıklamada, "Mesleğimizin gerekliliğini daha ne kadar açıklamamız gerekiyor. Sosyal Hizmet Uzmanları her yerde olması gerekirken ülkemizde ne yazık ki gerektiği değeri görmüyor. Artık buna dur demeli ve istihdam sağlanmalıdır" denildi.Serçe Haber'e ulaşan Sosyal Hizmet Uzmanları, mesleki alanlarıyla ilgli sorun ve taleplerini şöyle sıraladırlar:Sosyal Hizmet Uzmanlarının (Sosyal Çalışmacı) sorun ve talepleri neler?•Açıköğretim, sosyal hizmet mesleğinin en önemli sorunlarından biridir. Sosyal Hizmet açıköğretim uygulaması ilk olarak 2011 yılında Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesine bağlı olarak açılmıştır. Sosyal Hizmet açıköğretim eğitiminin başlamış olduğu 2011-2012 yılları arasında örgün sosyal hizmet eğitimi veren üniversitelerde ayrılan kontenjan sayısı 368 ile en fazla Hacettepe Üniversitesindeyken Atatürk Üniversitesi açıköğretim fakültesinde bu sayı tamı tamına 3075 kişi olmuştur. 2015 yılında sosyal hizmet açıköğretim eğitimine Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi de dahil olmuş olup açıldığı ilk yıl itibarıyla sosyal hizmet bölümü kapsamında 513 kişilik bir kontenjana yer vermiştir. 2018-2021 yılları arasında Sosyal Hizmet lisans örgün eğitim mezun sayısı 9581 kişiyken sosyal hizmet açıköğretim mezunu sayısı ise 10.013'tür. Mezun sayılarına bakıldığında AÖF açılmış olma amacı olan 'eğitimde fırsat eşitliği'nden 'mezun ordusu' oluşturan bir hal almıştır."AÖF sosyal hizmet kapatılsın"Sosyal hizmet eğitimi bir bütün olarak değerlendirildiğinde en önemli özelliği etkileşimli olmasıdır. Etkileşim, öğrenci sınıfa ilk geldiği anda başlar, dört yıl boyunca sürer. Öğrenciye yalnızca belirli konularda bilgi vermek değildir amaç; aynı zamanda sosyal hizmet mesleğinin bilgi gövdesinde önemli bir yer tutan becerilerin ve değerlerin de öğretilmesi amaçlanır. Bu çerçevede uygulama sadece sosyal kurumlarda değil sosyal hizmet müdahalesine dair kuram, teknik, beceri ve değerlerin öğretildiği derslerin tamamının içeriğinde söz konusudur. Beceri ve değer kazandırmada sınıf içinde vaka tartışmaları, rol oynama, model olma vb. uygulamaların ve tartışmaların belirleyici bir rolü vardır. Böylece öğrenciye eğitim süresi boyunca sosyal hizmet konusunda gerekli bilgi, beceri ve değer öğretiminin yanı sıra bu bilgileri öğrencilerin içselleştirmesi ve yetkinlikle kullanabilmesi için çalışılır. Bir başka deyişle sosyal hizmet eğitimi öğrencilerde aşama aşama bir mesleki kimlik inşa etme sürecidir. Dolayısıyla açıköğretim fakültelerindeki eğitimle örgün eğitim arasında belirleyici farklar bulunmakla birlikte mesleki yeterlilik ancak örgün eğitimle uygun hale gelmektedir. Fakat Sosyal Hizmet Bölümü için açılmış olan Açıköğretim Fakültelerinden örgün eğitimden daha çok mezun verilmeli ve verilmektedir. Bu yüzden AÖF sosyal hizmetin kapatılması ve örgün eğitimde akademik kadro, ders müfredatı gibi konularda çalışmalar yapılarak niteliğin artırılması gerekmektedir.•Merkezi atama ile alım yapan bakanlık yalnızca Sağlık Bakanlığı olup en son yayımlanan kılavuzda toplam 31.183 kişilik kadro açmış olup bu kadrolarda sosyal hizmet uzmanlarına(Sosyal Çalışmacılara) 89 kişilik kontenjan ayrılmıştır. Sosyal Hizmet Uzmanı(Sosyal Çalışmacı) kadroları belirlenirken Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) sağlık tanımı; "sadece hastalıkların ve rahatsızlıkların oluşumu değil, bir bütün olarak fiziksel, ruhsal ve sosyal açıdan iyi olma hali" olarak ifade edilmiştir. Sosyal Hizmet Uzmanları hastanelerde, Hasta Hakları Birimi, Çocuk İzlem Merkezi, Psiko-sosyal Destek ve Krize Müdahale Birimi, Toplum Ruh Sağlığı Merkezi, Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi gibi birimlerde görevlendirilmektedir. Bu görevler temelinde Sağlık Bakanlığı bazında sosyal hizmet mesleği oldukça önem teşkil etmektedir. Buna rağmen sosyal hizmet uzmanlarına(soysal çalışmacılara) ayrılan kontenjanların yeterli olmadığı düşünülmekte ve istihdam alanının genişletilmesi amacıyla Aile Sağlığı Merkezlerinde, il ve ilçelerdeki sağlık ocaklarında da sosyal hizmet uzmanlarına(sosyal çalışmacılara) yer verilmesi gerektiği düşünülmekte ve sosyal hizmetin hastanelerde uygulayıcıları olan sosyal hizmet uzmanlarının gerekliliği bilgilerinize sunulmaktadır.Sosyal Hizmet Uzmanları(Sosyal Çalışmacı) olarak Sağlık Bakanlığında karşılaştığımız bir diğer sorun ise unvan değişikliği adı altında açılan kadrolardır. Bu kadrolar ile meslek dışı branşlar sosyal hizmet adı altında çalıştırılmaktadır. 2023 yılında yapılan bir alımda unvan değişikliği ile 69 kişilik kadro açılmış bu kadrolar sosyal hizmet uzmanlarına(sosyal çalışmacılara) ayrılan kadronun dışında olup sosyal hizmet mesleğinin istihdam sorunlarının artmasına sebep olmuştur. Bu kadrolara KPSS şartı olmadan başka meslek elemanları yerleştirilmiştir. Örgün lisans mezunlarına ayrılan kontenjan ise yukarıda belirtildiği üzere 89 kişiyle sınırlı kalmıştır. Dezavantajlı bireylere yönelik önemli kararlar alan ve uygulayan bu derece önemli bir mesleğin çok fazla örgün eğitim mezunu mevcutken unvan değişikliği adı altında başka meslek grupları ile doldurulması yanlış bir tutumdur. Bu anlamda Sağlık Bakanlığının bu uygulamayı sonlandırması elzem bir karar olacaktır.•Sağlık Bakanlığı haricindeki bakanlıklar kurumsal atama gerçekleştirmekte olup KPSS puanına ek mülakat ile alım yapmaktadır. KPSS puanı yüksek olup mülakatta elenen binlerce mezun olarak, mülakatın kaldırılıp adil alımlar gerçekleştirilmesini talep ediyoruz.•Okul sosyal hizmeti uygulaması pilot uygulama olarak Konya’da bir okulda proje olarak uygulanmış pilot uygulama başlatılmıştır. Konya ili Çocuk Koruma İl Koordinasyon Kurulu’nun koordinatörlüğünde 2017-2018 eğitim – öğretim yılı boyunca biri ilkokul diğeri ortaokul olmak üzere iki okulda yürütülmüş olmasına rağmen günümüzde uygulamaya geçirilmemiştir.Sosyal Hizmet Uzmanları, (Sosyal Çalışmacılar) öğrencilerin, olumsuz tavır ve davranış (iletişim kuramama, okuldan kaçma, saldırganlık) sergileme gibi fiziksel, duygusal ve ekonomik sorunlarla mücadele etmektedir. Sosyal Hizmet Uzmanları(Sosyal Çalışmacılar) Birey-aile-okul çerçevesinde çalışıp sorunlarla başetme ve krize müdahale etme konusunda yeterli bilgi ve tecrübeye sahil profesyonel meslek elemanlarıdır. Gün geçtikçe artan toplumsal sorunlar kapsamında çocuk yaşta madde kullanımı, yoksulluk sebebi ile yaşanan sorunlar, göçmen çocukların uyum sorunu, istismar ve ihmale uğrayan çocukların varlığı sebebiyle okul sosyal hizmetinin mutlaka uygulanması gerekmektedir. Pilot uygulama olarak başarılı sonuçlanmış olan Okul Sosyal Hizmeti Projesinin biran önce uygulamaya geçirilmesi elzem bir karar olacaktır. Milli Eğitim Bakanlığı'nın bu anlamda çalışmalar yapmasını ve durum değerlendirmesi sonucunda okul sosyal hizmetinin önemini ortaya koyan pilot uygulamayı dikkate alarak çalışmalar yürütmesini talep ediyoruz.Sosyal hizmet nedir ?Sosyal Hizmetler, kişi ve ailelerin kendi bünye ve çevre şartlarından doğan veya kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal yoksunluklarının giderilmesine ve ihtiyaçlarının karşılanmasına, sosyal sorunlarının önlenmesi ve çözümlenmesine yardımcı olunmasını ve hayat standartlarının iyileştirilmesi ve yükseltilmesini amaçlayan sistemli ve programlı hizmetler bütünüdür.Sosyal Hizmet Uzmanı(Sosyal Çalışmacı) kimdir?Bir disiplin ve meslek olan sosyal hizmet, insanlar ve çevreleri arasındaki birçok sorunu inceler. Sosyal hizmetin amacı; her insanın potansiyelini tam olarak geliştirmesini, yaşamını zenginleştirmesini sağlamak ve işlev bozukluğunu önlemektir. Sosyal hizmet mesleği, sorun çözmeye ve değişime odaklanmıştır. Buna bağlı olarak sosyal hizmet uzmanları toplumdaki ve hizmet verdikleri bireylerin, ailelerin ve toplulukların yaşamlarındaki değişim temsilcileridir. Sosyal hizmet uzmanı; birey, aile, grup ve toplumun sorun çözme ve baş etme kapasitelerini geliştirerek psiko-sosyal işlevselliğin sağlanması, onarılması, korunması ve geliştirilmesi; sosyal değişimin desteklenmesi; sosyal politika ve programların insan ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla planlanması ve uygulanmasının sağlanması yönünde insan davranışına ve sosyal sistemlere ilişkin teorilerden yararlanarak sosyal hizmete özgü yöntem ve tekniklerle uygulamayı yerine getiren meslek mensubudur. Sosyal hizmet; birbiriyle ilişkili bir değerler, kuram ve uygulama sistemidir. Sosyal hizmetin değerleri, mesleğin ulusal ve uluslararası ahlak kurallarını temsil etmektedir.Sosyal Hizmet Uzmanı(Sosyal Çalışmacı) ne iş yapar?Sosyal Hizmet Uzmanı(Sosyal Çalışmacı), değişik sosyo-ekonomik sorunlara maruz kalan kişilere danışmanlık hizmetleri çerçevesinde bilgiler sunar, alternatifler gösterir ve sağlıklı bir şekilde karar almalarına destekçi olur. Sosyal Hizmet Uzmanının(Sosyal Çalışmacının) mesleki disiplindeki görev ve sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir:• Psiko-sosyal yardıma ihtiyaç duyan kişilerin günlük hayatta sorunlarını başarı ile çözebilmeleri için, özellikle kriz anlarında müdahalede bulunurlar.• İnisiyatif sahibi olmaları yönünde motive edici telkinler ve netice itibariyle kişinin psiko-sosyal rehabilitasyonuna katkıda bulunurlar.• Kişilerin özel sorun, konum ve ihtiyaçlarına göre, mevcut kanunî düzenlemeler ekseninde gerekli girişimlerde bulunulur. Duruma göre kişiye aynî, nakdî veya psiko-sosyal destek sağlanır.• Hizmetlerin etkin, rasyonel ve planlı bir şekilde yürütülebilmesi için, kurumlar arasında iş birliği sağlanır. Sosyal Hizmet Uzmanı(Sosyal Çalışmacı) bu görevi yerine getirirken, en az bürokratik işlemlerle koordinatör ve organizatör olarak aktif rol alır ve sosyal hizmetlere muhtaç kişi ile kurumlar arasında köprü vazifesini görür.• Meslekî sosyal hizmet uygulamasının önceki ve sonraki bağlantıları içinde eleştirel düşünce becerilerini uygular.• Mesleğin temel değerini, etik standartlarını ve prensiplerini anlamakta ve uygulamayı buna göre yapar.• Müracaatçıların (muhatapların) yaşı, sınıfı, rengi, kültürü, zaafları, etnik kökeni, aile yapısı, cinsiyeti, medenî durumu, milliyeti, ırkı, dini, cinsi ve cinsel uyumu ile ilgili bilgi, beceri ve saygıda ayrım yapmaksızın uygulama yapar.• Ayrımcılık ve zulüm mekanizmalarını ve şekillerini anlamak, sosyal adaleti ilerletecek sosyal değişme ve savunucu stratejiler geliştirir.• Sosyal hizmet mesleğinin tarihini ve onun günümüzdeki yapı ve dokularını anlamak ve yorumlamak.• Hayat yelpazesi karşısında insan davranışı ve gelişimini, fertler arasındaki, fertlerle aileler, sosyal gruplar, organizasyonlar ve topluluklar arasındaki etkileşimi anlayabilmek için deneysel delillerce desteklenmiş teorik çerçeveler kullanır.• Sosyal politikaları etkileme, formüle etme ve analiz etme becerisine sahiptir.Sosyal Hizmet Uzmanının mesleki rolleri nelerdir?Korumacı: Müracaatçılar kendileriyle ilgilenen sosyal hizmet uzmanlarına inanma ve güvenme ihtiyacı duyarlar. Uzman bu risk grubunda bulunan bireyleri her türlü tehlikeye karşı korumak, kollamak ve gözetmek durumundadır.Kolaylaştırıcı: Sosyal hizmet uzmanının her zaman olayları kolaylaştırarak çözüm üretmesi gerekir. Kolaylaştırma rolü danışmanlık görevinin bir alt basamağı olarak da görülebilir. Danışmanlık esnasında müracaatçının sorunuyla baş edebileceği ve kendisi için bir çözüm yolunun bulunduğu garantisi ve inancı kendisine deklare edilir. Bu durum süreci kolaylaştırır.Geliştirici-İyileştirici: Sosyal hizmet uzmanlarının amacı, ilgili bireyin (müracaatçı) mevcut durumunda hissedilir derecede iyileştirmeler yapmaktır. Mevcut durumundaki değişimleri ve iyileştirme yönündeki çabaları gelişme olarak algılamak gerekir. Sosyal ve kişisel değişimin olumlu versiyonu gelişimdir. Uzman, her zaman faydalı olmaya ve çözüm üretmeye çalışan, risk durumunu veya patolojik durumu iyileştirmeye yönelik adımlar atan birey olmalıdır.Rehabilite edici: Rehabilitasyon alanında hizmet veren sosyal hizmet uzmanının tıbbî bilgisinin, teşhisi anlamak, tedavi sürecine hastanın katılımını sağlamak, ekibin diğer üyeleriyle hasta hakkında planlar yapmak ve aile ile toplum örgütlerinin rolünü belirlemek için yeterli olması gerekir. Rehabilitasyon uzun süreli ve sabır gerektiren bir tedavi yöntemidir. Sosyal hizmet uzmanı bireyin kişisel, grup, örgüt veya toplum bazında değişim süreçlerini gözlemler ve durumuna uygun yöntemlerle rehabilitasyonuna karar verir ve uygular. Uzman hastayı tedavi ederken toplumun diğer üyelerinin hastayı yeniden aralarına almalarını sağlayacak önlemleri alır.Savunucu: Sosyal hizmet uzmanı sosyal vakaların çözümünde müracaatçı odaklı çalışır ve onun adına savunuculuk yapar, bu durumunu müracaatçısına hissettirir ve inandırır. Hasta savunuculuğu tıbbî, sosyal, psikolojik, ekonomik ve siyasal açıdan yerine getirilir, hasta hakları ve sosyal haklar konusunda müracaatçı savunulur.Aracı: Sosyal hizmet uzmanının müracaatçının durumunu ve kaynakları tanıma, ulaşma, değerlendirme, havale etme, hizmet sunum sistemleri arasında bağlantı kurma ve müracaatçıya ve yakınlarına bilgi verme görevi vardır. Bu rolle sosyal hizmet uzmanları müracaatçıları olası kaynaklar hakkında bilgilendirir. Uygun havaleler yapmak suretiyle ulaşılabilir kaynaklarla müracaatçı arasında aracılık yapar.Eğitici ve Öğretici: Sosyal hizmet uzmanının eğitimci rolü, yardım sürecinin en önemli bütünleştirici parçasıdır. Gerek sorun gerekse günlük hayatta bilinmesi gerekenler hususunda müracaatçıların bilgilendirilmesi, eğitilmesi ve bilinçlendirilmesi sorunun çözümünde önemli bir aşamadır. Uzman müracaatçıya toplumsal ve günlük yaşam becerilerinin öğretilmesi, davranış değişikliğinin kolaylaştırılması ve temel koruma işlevi kazandırılması için öğretici bir rol üstlenir.Güçlendirici: Güçlendirme yaklaşımı, insanların öznel yaşamlarında, hikâyeler ve anlatılarla, değerler ve inançlarla, informal ve doğal kaynaklarla, hayaller ve umutlarla, kültürel birikimler ve öğretiler yoluyla harekete geçirdikleri güçleri ile birçok sorunla baş etme yeteneğine sahip olduklarını savunmaktadır. Barker (1999) güçlendirmeyi, “sosyal hizmet uygulamasında bireylerin, ailelerin, grupların ve toplulukların kişisel, kişilerarası, sosyo-ekonomik ve politik gücünü arttırmalarına ve koşullarını geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlayan bir süreç” olarak tanımlamaktadırDeğiştirici: Gelişmenin kaynağı değişimdir. Birey ve toplumun ilgisini çekmek, müracaatçıyı harekete geçirmek, sorunlarında iyileştirmeler yapmak sosyal değişimin öncü kuvvetleridir. Sosyal hizmet uzmanı değişim sürecini iyi yönetmeye, beklendik davranış ve şartlar doğrultusunda müracaatçıyı yönlendirmeye, bilgilendirmeye ve kişinin değişim sürecine uyumunu kolaylaştırmak için değişiklikleri yavaş yavaş kazandırmaya ve takip ederek sürecin devamlılığına özen gösterir.Danışmanlık: Danışman olarak sosyal hizmet uzmanları, müracaatçıları tüm özellikleriyle tanımaya çalışır ve güçlü yönlerini öne çıkararak kendilerine yeterli hâle gelmelerine katkı sağlar, ulaşamadıkları imkânlara ulaşmaları için yol gösterir ve onları yönlendirir. Danışmanlık hizmeti birey, grup, aile, örgüt, toplum ve sosyal hizmet sistemi düzeyinde gerçekleşir. Bireyin kendine yeterli hâle gelmesi, amacına kolay ulaşması ve imkânlarının ve haklarının farkına varması sağlanır ve bireyin sorunlarına karşı üretilen çözümlerin süreçleri takip edilir, izlenir ve sonuçlandırılırAraştırmacı: Sosyal hizmet uzmanı, sosyal sorunlar ve bunların sonucu olan vakaları tanımlamak, incelemek, tahlil etmek, yorumlamak ve doğru çözümler üretmek için mutlaka bilimsel veriler kullanmak zorundadır. Her sosyal vaka ve toplumsal sorun bir durumun sonucu olarak ortaya çıkmaktadır.Sosyalleştirici: Yetenekleri ve bulunduğu durum gereği toplumla özdeşleşemeyen, içinde bulunduğu sosyal çevreye adaptasyon sorunu yaşayan veya sosyal dışlanma ile karşı karşıya olan risk grubundaki bireylerin sosyal içermeye tabi tutulması ve sosyalleştirilmesi gerekmektedir. Bu durumu organize edecek ve giderecek olan sosyal hizmet uzmanıdır. Sosyalleşmeyi çok boyutlu ele almak gerekir.Çözüm üretici: Sosyal hizmet uzmanı, sorunların ortadan kaldırılması için sürekli çaba harcar ve müracaatçının problemini çözeceğine kendisini inandırır. Birey, aile, grup, örgüt, organizasyon ve toplumla çalışma sürecinde sosyal hizmet uzmanı, sürekli sorunlara ve sorunların sebep ve sonuçlarına inerek gerekli inceleme ve değerlendirmeleri yapar ve zaman, zemin ve ortamı hazır bulduğu şemada müdahalesini gerçekleştirir.Planlayıcı ve uygulayıcı: Planlama, doğru bilgi edinmeye ve araştırmaya bağlı olup, yönetim sürecini belirlemektir.İletişim kurma (Etkileşim sağlama): Sosyal sorunların birçoğu iletişimsel engeller ve çatışmalar sonucu ortaya çıkmaktadır. Sosyal hizmet uzmanı aynı zamanda kişisel gelişim, iletişim, beden dili, motivasyon, kurum kültürü, aidiyet duygusu, sosyal sorumluluk alanlarında kendisini geliştirip bu alanda kendisine düşen rolleri en iyi şekilde oynaması gerekmektedir.Personel geliştirici: Çalışanların işe uyumu, meslekî sorumluluk, beceri ve yeteneklerinin geliştirilmesi, personelin motivasyonu ve iş süreci içinde yönetilmesi, süpervizyon, kurum kültürü, aidiyet duygusu ve sosyal sorumluluk duygusunun oluşması, gelişmesi ve sürdürülebilmesi için sosyal hizmet uzmanı çalışmalar yapar.İş yükü yöneticisi: Çalışma takviminin oluşturulması, iş yüklerinin belirlenmesi, görev taksimi, zaman yönetimi, dinlenme ve boş zamanlarını değerlendirme süreci, bilgi aktarımı, stratejik plan yönetimi ve uygulaması, hizmet veya mal üretiminde verimliliğin arttırılması, çalışan ve yöneticiler arasındaki koordinasyonun sağlanması ve örgütsel yapının dizayn edilmesi sosyal hizmet uzmanının görevleri arasındadır.Meslek elemanı: Sosyal hizmet uzmanı bir profesyoneldir. Sosyal hizmet mesleğinin etik ve meslekî kuralları doğrultusunda donanımını güçlendirmesi ve olaylara karşı objektif bir bakış açısıyla bilimsel verilere ve bulgulara dayanarak araştırma ve uygulama teknik ve yöntemlerini kullanarak çözüm üretmeye özen göstermesi gerekmektedir. Meslekî etik çerçevesinde müracaatçılarını korur, kollar, savunur, eğitir, yönetir, güçlendirir ve yol gösterir.Sosyal Hizmet Uzmanlarının istihdam alanları Aile ve Sosyal Hizmetler BakanlığıSağlık BakanlığıAdalet BakanlığıCTE İç İşleri BakanlığıGöç İdaresiGençlik ve Spor BakanlığıKredi ve Yurtlar KurumuAFADMilli Savunma Bakanlığıİl ve İlçelerdeki Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları
Pratik Bilgiler
Yayınlanma: 04 Şubat 2023 - 20:52
Sosyal Hizmet Uzmanları: AÖF sosyal hizmet kapatılsın
Atama bekleyen Sosyal Hizmet Uzmanları sosyal medyadan başlattıkları kampanya ile 'Her Aileye ve Okula Bir Sosyal Hizmet Uzmanı' diyerek atama çağrısında bulunurken, sorun ve taleplerine ilişkin de dikkat çeken açıklamalarda bulunuldu.
Pratik Bilgiler
04 Şubat 2023 - 20:52
İlginizi Çekebilir